Mijn Top 5 Insights van de Webwinkel Vakdagen 2025

In het kort

Mijn Top 5 Insights van de Webwinkel Vakdagen 2025

Zoals ieder jaar bezocht ik afgelopen woensdag de Webwinkel Vakdagen 2025. Dit evenement is voor mij altijd een waardevolle bron van nieuwe inzichten en trends. Natuurlijk was ik ook dit keer weer nieuwsgierig naar de belangrijkste ontwikkelingen. Hierbij deel ik mijn top 5 inzichten met jullie!

Insight #1 – AI is overal, maar moet concreter worden

Dat AI tegenwoordig overal aanwezig is, mag geen verrassing meer heten. Wat mij dit jaar vooral opviel, is dat het allemaal nog wat concreter mag worden. Bedrijven praten graag in grote termen over AI: “wereldveranderend” en “revolutionair”. Maar als je kijkt naar hoe ze AI daadwerkelijk inzetten, zie je enorme verschillen:

  • Aan de ene kant bedrijven die AI inzetten voor relatief eenvoudige taken, zoals het automatisch verwijderen van achtergronden of verbeteren van teksten.
  • Aan de andere kant bedrijven met ingewikkelde technische systemen, indrukwekkende koppelingen en automatiseringen waar zelfs een Sam Altman van onder de indruk zou zijn.

We bevinden ons duidelijk in een fase waarin je twee groepen hebt: technische early adopters, en enthousiaste marketeers die volop in de hype zitten, maar AI-techniek nog niet volledig doorgronden. De grote middengroep volgt nog.

Dit lijkt mij goed nieuws. We staan aan de vooravond van volwassenheid van AI, waarbij échte, praktische meerwaarde sterk zal toenemen.

Wanneer doe je het als bedrijf eigenlijk goed met AI?

Over deze vraag schrijf ik binnenkort aparte blogs. Daarin ga ik dieper in op welke vaardigheden nodig zijn om succesvol te worden in het AI-tijdperk, en hoe je als bedrijf kunt meten of je al goed bezig bent met AI.

Insight #2 – Verrassend weinig aandacht voor AI Agents

Volgens mijn LinkedIn-tijdlijn is één onderwerp momenteel razend populair bij AI-experts: AI agents. Mijn verwachting was dan ook om hier op de beurs volop aandacht voor te zien, maar dat viel tegen.

Misschien past dit wel bij Insight #1. AI agents zijn nog steeds vooral het domein van techneuten of mensen met een diep technisch inzicht. Bovendien heeft een beurs als deze een lange voorbereidingstijd, waardoor ze soms achterloopt op snelle technologische ontwikkelingen.

Maar er liggen absoluut kansen! Werk je bij een bedrijf dat gespecialiseerd is in AI agents? Mijn gouden tip: zorg nu voor zichtbaarheid, nu je nog weinig concurrentie hebt. Of zorg dat je aanwezig bent op de Webwinkel Vakdagen 2026 (geen subtiele hint naar Freek Schouten en Don Prins).

Heel waardevol vond ik de lezing van Martin van Kranenburg over het bouwen van een eigen versie van ChatGPT. Dit ligt technisch precies tussen 'af en toe ChatGPT een vraag stellen' en complexe AI agents in. Een praktische en nuttige volgende stap voor marketeers die net beginnen met AI. Zijn slides vind je in mijn comment onder dit artikel!

Insight #3 – Waar vind je dan wél AI op de beurs?

Eén terrein waar AI nu al enorme impact heeft, is AI-search. Uit een interessante lezing van Jeroen Meijer (Managing Partner Aspen Digital) bleek dat de meeste zoekopdrachten nog steeds via Google lopen, maar AI wel snel terrein wint. Zelf merk ik bijvoorbeeld dat ik bijna al mijn vragen aan ChatGPT stel.

Eigenlijk maakt het niet eens zoveel uit waar mensen zoeken, want ook traditionele search engines tonen steeds meer resultaten uit AI. Pagina’s moeten dus anders geoptimaliseerd worden; niet langer alleen op zoekwoorden, maar vooral op intentie van de gebruiker. Wil je hier meer over weten? Bekijk vooral de presentatie van Jeroen Meijer die ik deel in mijn comment hieronder.

Ook zichtbaar waren ontwikkelingen rondom data-analyse en predictive analytics. Denk hierbij bijvoorbeeld aan:

  • Churn rate verlagen
  • Retourstromen verminderen
  • Hyperpersonalisatie door klantgedrag te voorspellen met AI

Helaas kon ik hierover geen lezingen bijwonen, maar het is zeker interessant om verder te onderzoeken.

Insight #4 – Ook buiten AI: Duurzaamheid en bezorging in de spotlight

Even genoeg AI? Geen probleem, want er waren ook interessante trends buiten AI zichtbaar. Duurzaamheid blijft een populair thema en kwam in verschillende vormen terug:

  • Duurzame bezorging
  • Milieuvriendelijke verpakkingen
  • Minder retouren
  • Duurzame logistieke oplossingen

De grote vraag hierbij blijft of consumenten duurzaamheid net zo belangrijk vinden als bedrijven zelf. Feit is dat duurzaamheid zich inmiddels bewezen heeft en positief blijft ontwikkelen.

Daarnaast kreeg bezorging veel aandacht. Dit viel mij op, omdat het me nog goed bijstaat dat bezorging de afgelopen jaren vooral technisch van aard was, met innovaties zoals drone-bezorging. Nu stond vooral duurzame bezorging centraal, natuurlijk ondersteund door AI om processen te optimaliseren. Waar mijn drone-bezorger gebleven is weet ik overigens niet. Misschien staat hij nog ergens in de file.

Insight #5 – Marketplaces, fulfilment en… dropshipping?

Tot slot enkele bekende, maar nog steeds relevante thema’s:

  • Marketplaces blijven hot en actueel.

  • (e)-Fulfilment lijkt te groeien, gezien het toegenomen aantal exposanten.
  • Dropshipping lijkt minder taboe geworden.

Wat mij vooral opviel, is dat het taboe rond dropshipping minder lijkt te worden. Geen slechte ontwikkeling in mijn ogen. Ik weet dat dropshipping een slechte naam heeft, maar naar mijn mening komt dit vooral doordat het concept nog niet volwassen genoeg is. Webshops krijgen hierdoor vaak te maken met sjoemelleveranciers en cowboybureaus.

Tegen mijn verwachting in kwam ik dit jaar meerdere exposanten tegen die dropshipping aanboden. Ik heb 2024 gemist, maar kan me van eerdere jaren geen dropshippers herinneren als exposanten. Dit is al een ontwikkeling op zich. Als iemand met ervaring in dropshipping kan ik zeggen dat deze aanbieders professioneler en betrouwbaarder overkwamen dan veel partijen die nu bekend staan binnen dropshipland. Wie weet verovert dit concept nog een solide plek binnen webshopland en praten we er in de toekomst heel anders over. Absoluut een aandachtspunt voor 2026.

Afsluiting

Dit waren mijn belangrijkste inzichten van de Webwinkel Vakdagen 2025. Slides van diverse presentaties vind je terug in mijn comment hieronder. Helaas heb ik niet overal slides van kunnen bemachtigen. Heb je vragen, aanvullingen of eigen inzichten? Laat dan vooral een reactie achter!

Bedankt voor het lezen en tot volgend jaar bij de Webwinkel Vakdagen! 

 

 

10 april 2025
Passoen Peigham
Neem contact op
#replace title#